T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MUĞLA / MİLAS - Milas Bilim ve Sanat Merkezi

Özel Yetenekli Çocukların Öğretmenlerine Yönelik Öneriler

Özel Yetenekli Çocukların Öğretmenlerine Yönelik Öneriler

Özel yetenekli öğrencilere uygun eğitimin sağlanmasında öğretmenlere büyük görev düşmektedir. Özel yetenekli bireylerin en önemli özelliği, öğrenme hızlarıdır. Diğerlerine göre daha erken yaşta konuşma, okuma ve yazmayı öğrenebilirler. Anne-baba, öğretmen ve arkadaşları, bu çocuklara gerekli ilgiyi gösterir, sabırla onları dinler ve onları motive ederlerse, kendilerinden beklenen performansı gösterirler. 

Özel yetenekli çocuklara öğretmenlik yapacaklarda bulunması gereken yeterlikler konusunda yapılmış çeşitli araştırmalar vardır. Bu araştırmalar sonucunda özel yetenekli çocukların belirlediği en önemli öğretmen yeterliklerinin ilk onu aşağıda sıralanmıştır. 

 

§  Öğrenmeyle ilgili ve yeterli olma,

§  Öğretimde sıra dışı yöntem ve yeterliliklere sahip olma,

§  Adil ve tarafsız olma,

§  İş birlikçi demokratik tutum gösterme,

§  Esnek olma,

§  Espri duygusuna sahip olma,

§  Ödüllendirme ve takdir etme becerilerine sahip olma,

§  İlgi alanında çeşitlilik gösterme,

§  İnsanların sorunlarıyla ilgilenme,

§  İyi bir dış görünüş ve tavra sahip olma.

Özel yetenekli çocukların gelişimine yardımcı olabilmek için öğretmen;

§   Yeteneklerinin farkında olmasını sağlamalıdır.

§   Daha zor sorular sormalı, öğrencinin yeni düşünceler ve kavramlara ilişkin yeni uygulamalar geliştirmesini isteyerek düşüncelerine esneklik kazandırmalıdır.

§   Sınıf çalışmalarına ilişkin araştırma ve inceleme ödevleri vermelidir.

§   Muhakeme yetenekleri normal çocuklardan daha üstündür. Düşünceler arasındaki ilişkileri kolaylıkla görüp kavradıklarından sınıfta bu yeteneklerinin gelişimine fırsat verilmelidir.

§   Geniş bir kelime hazinesine sahiptirler. Bunları kolaylıkla kullandıklarından sınıf içi çalışmalarda bu özelliğin göz önünde tutulması gerekir.

§   İlgilendikleri konularda özel proje geliştirmelerine fırsat tanınması ve bu projeyi sınıf arkadaşlarıyla paylaşmalarına imkân sağlanmalıdır.

§   Sınıf içi etkinliklerde, kitaba bağlı bilgilerden çok geniş gözlem, deney ve araştırmalara yer verilmelidir.

§   Kulüp başkanı olmalarına, etkinlikleri planlamalarına ve oyunları yönlendirmelerine fırsat tanınmalıdır. 

§   Öğrenme yetenekleri normallere göre daha üstün olduğundan, öğretim programı zenginleştirilerek farklılaştırılmalıdır.

Öğretmenin sınıfta yapmaması gerekenler:

§   Özel yetenekli çocuklara, belirli bir konuda çok uzun ödevler vermemelidir.

§   Özel yetenekli çocuklar, normal zekâya sahip çocuklardan daha hızlı öğrendiklerinden, derslerde gereksiz tekrarlardan kaçınmalıdır.

§   Alışılmışın dışındaki görüşlerini reddetmemelidir.

§   Yapılan işte ve ödevlerde gereğinden fazla şekilcilik ve özenti üzerinde durmamalıdır. 

 

 

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 02.11.2023 - Güncelleme: 12.01.2024 20:01 - Görüntülenme: 110
Kaynak: Milli Eğitim Bakanlığı, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayınları
  Beğen | 0  kişi beğendi